FAQ: PENGHANTARAN KERETA KE SABAH SARAWAK
April 4, 2021
Show all

IBADAH PUASA DENGAN NORMA BAHARU

Bulan Ramadhan atau dikenali sebagai bulan puasa ini biasanya disambut masyarakat Islam. Bulan Ramadhan merupakan bulan yang suci yang akan disambut pada setiap tahun, sudah semestinya masyarakat Islam ingin menanti ketibaan bulan Ramadhan yang mulia ini di setiap tahun kerana bulan ini biasanya akan disambut bagi masyarakat Islam yang beruntung dapat menanti ketibaan bulan ini erti kata masyarakat Islam sudah semestinya tidak sabar ingin bertemu bulan yang mulia ini kerana bulan Ramadhan hanya disambut setahun sekali dan bagi orang yang beruntung sahaja dapat ditemukan lagi dengan bulan yang mulia ini.

Bersyukur kehadrat ilahi kerana pada tahun 2021 ini kita dapat dipertemukan lagi di bulan yang mulia ini iaitu bulan Ramadhan. Pada 13 hari bulan 4 merupakan bulan yang akan dinanti-nantikan oleh seluruh umat Islam yang berada di Malaysia. Bulan Ramadhan merupakan bulan yang ke-9 dan bulan yang dianggap suci dalam kalender Islam. Seperti bulan Islam lain, bulan ini mempunyai 29 atau 30 hari sahaja. Dalam bulan ini umat Islam diwajibkan berpuasa seperti yang termaktub dalam al-Quran.

Sering kita dengar “Ramadhan al-Mubarak” perkataan ini biasanya akan didengar apabila hampirnya tiba bulan Ramadhan atau semasa ketibaan bulan Ramadhan. Sudah tentu ia merupakan perkataan atau ayat yang bermakna dalam masyarakat Islam. Perkataan ini biasanya akan didengar ketika ingin membuat persiapan di bulan Ramadhan bagi mempunyai semangat yang tinggi ketika ingin menyambut bulan yang mulia ini. Perkataan ini sering didengar ketika adanya banner, slogan, ceramah, radio atau aktiviti serta pertandingan yang ingin disambut sebelum tibanya bulan Ramadhan ini.

Menurut masyarakat Islam atau dikenali sebagai umat Islam akan menyebut Ramadhan yang bermaksud bulan puasa. Bagi terjemahan Bahasa arab ia dikenali sebagai Ramadhan yang merupakan “panas terik”. Panas terik yang dimaksudkan merupakan panas terik dalam bulan Ramadhan yang menghauskan dan kekeringan. Hal ini disebabkan oleh bulan Ramadhan yang jatuh pada bulan kesembilan dan merupakan saat terjadinya musim panas yang sangat terit. Panas terit dalam bulan puasa akan membakar segala dosa-dosa kita. Sekiranya kita berpuasa dengan penuh keimanan , seluruh dosa kita akan diampunkan Allah. Menurut Hadith Riwayat Bukhari 1901, Rasulullah s.a.w bersabda “barangsiapa puasa pada bulan Ramadhan atas dasar iman dan mengharap pahala Allah s.w.t, niscaya diampuni dosanya yang telah lalu.”

Ramadhan yang bakal tiba tidak lama lagi bagi umat Islam semestinya menjadikan kita sentiasa merendah diri dan perbanyakkan beribadat kepada Allah s.w.t. Hal ini kerana, bulan Ramadhan merupakan bulan yang penuh dengan rahmat dan keampunan. Bulan Ramadhan adalah peluang untuk mendapatkan pengampunan dan mendekatkan diri kepada Allah s.w.t. Ramadhan yang merupakan bulan yang hanya disambut setahun sekali dan merupakan bulan yang dinanti-nantikan oleh umat Islam serta semangat yang berkobar-kobar pada ketibaan Ramdhan bagi mendapat rahmat dan keberkatan di bulan yang mulia ini.

Oleh hal yang demikian, di dalam Islam arti Ramadhan merupakan sangat mulia dan memiliki arti yang sangat istimewa kerana terjadinya berbagai peristiwa penting yang mempengaruhi agama Islam hingga sekarang ini yang perlu sentiasa diingat oleh umat Islam. Tetapi adakah kita semua mengambil peluang dan keberkatan di bulan Ramadhan ini, di sini Akmovers akan memberikan sedikit informasi serta pengetahuan mengenai Ramadhan yang merupakan bulan yang penuh barakah ini jadi sama-sama kita mengambil langkah yang baik dalam mendekatkan diri kepadanya dan menghargai setiap keberkatan di bulan Ramadhan yang bakal tiba tidak lama lagi, InsyaAllah.

Mendengar sahaja selawat serta wirid yang dilafazkan oleh Bilal dan Jemaah di malam pertama Ramadhan sudah tentu semangat yang berkobar-kobar pada permulaan Ramadhan menjadikan kita sentiasa ingin mendekatkan diri dengan Allah dan mencari keberkatan di bulan Ramadhan yang telah tiba bukan. Jadi Akmovers harap dengan norma dan kebiasaan baharu kerana wabak Covid-19 menyebabkan Ramadhan tahun ini tidak dapat melakukan ibadah solat di masjid secara berjemaah tetapi sebaliknya hanya melakukan ibadah di rumah bersendirian atau bersama keluarga sudah memadai. Dengan hal ini, umat Islam akan mudah melaksanakan ibadat sunat seperti solat terawih dan amalan-amalan sunat lain.

Akmovers berharap kita semua dapat kekal istiqomah dalam melaksanakan ibadah sepanjang Ramadhan kali ini. Antaranya yang Akmovers dapat berikan dan kongsikan adalah dengan sentiasa fokuskan beberapa perkara pertamanya niatkan ibadah yang dilakukan adalah kerana Allah. Setiap ibadah yang kita lakukan mestilah diniatkan serta hadir dalam hati ibadah tersebut adalah kerana Allah dan memohon agar diterima. Setiap ibadat yang dilakukan seperti membaca Al-Quran bukan sahaja melihat setiap huruf tetapi dapat menjiwai dengan setiap makna terjemahan serta melihat dengan hati tentang kebesaran dan ketakutan kepada Alllah.

Selain itu, berharaplah kepada Allah agar dapat memberikan ketaatan setiap kali selepas menunaikan solat fardhu dan sunat. Tidak lupa juga sentiasa perbanyakkan berdoa kepada Allah. Orang yang berdoa kepada Allah di bulan Ramadhan amat dialu-alukan dan amat tinggi nilainya disisi Allah.

Seterusnya, Akmovers dapat kongsikan adalah jangan menghampiri kepada perkara-perkara maksiat serta melalaikan. Erti kata sentiasa menjaga mata, lisan dan hati agar tidak menyukai perkara yang buruk serta dijauhkan dari perkara yang melalaikan. Hal ini dituntut oleh syariat seperti menjaga telinga daripada mendengar sesuatu yang tidak disukai Allah seperti mengumpat, mengadu domba menjaga mulut dari percakapan yang sia-sia serta menyakiti hati orang lain. Apabila seseorang menjaga dan menyucikan pandangan, pendengaran  dan pertuturannya, InsyaAllah dia telah memelihara dirinya daripada melakukan perkara-perkara yang dimurkai Allah s.w.t.

 

Walaupun bulan Ramadhan tahun ini berbeza sedikit kerana disambut dengan norma baharu dalam menjalani ibadah puasa di bulan Ramadhan tahun ini tidak mengapa walaupun keadaan dan suasananya mungkin berbeza dan tidak meriah dengan pelbagai gerai dan juadah yang dapat dikunjungi beramai tidak mengapa tetapi walaupun sesetengah masyarakat kita ada yang memilih platform yang singkat menurut peredaran zaman dan teknologi yang moden ini juga perlu diingatkan bahawa sebagai umat Islam yang menyambut bulan Ramadhan perlu sentiasa mengawal nafsu dan godaan syaitan agar tidah terjebak dengan amalan pembaziran. Seperti yang kita ketahui mungkin terdapat pelbagai cara yang mereka boleh membeli dan memilih juadah ketika di bulan Ramadhan tahun ini walaupun dalam keadaan norma baharu. Seperti yang kita ketahui Ramadhan tahun lepas juga sering kita dengar kemudahan pembelian dan penjualan secara online serta melibatkan dan menghubungkan dua atau tiga orang yang akan mengambil langkah untuk membuat pembelian dan penjualan secara atas talian juga sering menjadi rebutan serta pilihan ramai masyarakat kita pada masa kini.

 

Perlu kita ingat Akmovers di sini ingin memberitahu adakah anda sedar bahawa menjual tidak salah tetapi membeli merupakan sikap masyarakat yang boleh mengakibatkan satu tabiat yang sangat buruk, apakah yang Akmovers maksudkan? Jadi mari kita kupaskan di sini. Beli-beli juga, makan-makan juga, adakah kita sedar yang pembelian kita hanya untuk keperluan atau kehendak semata-mata yang akhirnya menjadi nafsu ikutan ketika di bulan Ramadhan dan makanan selebihnya hanya ke tong sampah dan membazir begitu sahaja. Adakah kita sedar ramai masyarakat kita yang mengamalkan amalan pembaziran semasa di bulan Ramadhan tanpa kita sedari dengan pebuatan yang hanya mengikut nafsu semata-mata. Betul atau tidak? Ramai masyarakat yang membeli hanya mengikut nafsu tetapi sebaliknya makan hanyalah sedikit sahaja sudah kenyang selebihnya makanan banyak yang terbiar dan dibuang begitu sahaja bukan. Tidak dinafikan tabiat atau amalan masyarakat kita sering mengamalkan pembaziran ketika di bulan Ramadhan tanpa kita sedari.

Akmovers ingin mengingatkan cukup dengan hanya pengambilan makanan yang hanya mengikut keperluan sahaja bukan kehendak semata-mata. Ambillah makanan hanya mengikut keperluan tubuh badan sendiri atau mengikut bajet anda seperti jika tiada menu manisan cukup dengan hanya satu hidangan sahaja selebihnya ditambah dengan menu lain untuk seimbangkan pengambilan makanan dan juadah makanan anda nanti.

Dalam Islam juga telah melarang amalan pembaziran, bersederhana sudah cukup kemanakah keberkatan dan ketakwaan kita di bulan Ramadhan perlu kita sedar bersederhana di bulan Ramadhan merupakan amalan yang dituntut dan perlu kita ingat Ramadhan yang kita sambut ini juga merupakan peringatan untuk kita bahawa kita dapat belajar dari sentiasa bersabar dalam melakukan semua perkara yang buruk dan negatif, berdisiplin serta memupuk akhlak dan disiplin diri yang baik bukan setakat di bulan Ramadhan malah akan terus menjadi ikutan di bulan-bulan yang lain. Adalah dengan penting untuk kita ketahui ibadah di bulan Ramadhan ini dapat melatih umat Islam itu sendiri dari melakukan segala amalan dengan cara penuh sederhana serta tidak melakukan perkara yang melampaui batas. Seseorang itu perlu mengelakkan daripada melakukan pembaziran di bulan yang penuh barakah ini. Seringkali media melaporkan bahawa bulan Ramadhan yang suci ini dicemari dengan pembaziran makanan yang terlalu banyak. Elakkan mendapatkan makanan yang melampau kuantitinya terutamanya apabila membeli juadah berbuka di gerai yang berdekatan atau bazar malah terdapat juga aplikasi e-bazaar seperti PLATS, Getmakan, aBAZARA dan Gnushop yang dapat memukau dan menarik perhatian ramai masyarakat ketika ingin membuat pembelian juadah berbuka sehingga melakukan amalam pembaziran yang tanpa disedari sering menggoda hawa nafsu sewaktu lapar.

Akmovers berharap khususnya umat Islam agar dapat menghayati tujuan utama menyambut bulan Ramadhan itu sendiri iaitu untuk beribadah serta meningkatkan keimanan terhadap Allah s.w.t bukannya untuk dijadikan sebagai bulan pesta makanan dengan melakukan aktiviti pembelian secara melampau sehingga menyebabkan pembaziran wang terhadap segala jenis makanan yang dibeli. Perlu diingat juga dengan amalan besederhana dan mengelakkan amalan pembaziran makanan di bulan Ramadhan sebenarnya dapat mengajar kita agar sentiasa mengingati kesusahan hidup sebahagian manusia yang tidak berkemampuan.

Selain kesedaran yang perlu wujud, Akmovers juga ingin mengingatkan kepada diri sendiri dan dikalangan diri pengguna itu sendiri khususnya umat Islam untuk menjalani ibadah di bulan puasa dengan sempurna dengan memberi fokus kepada amal ibadah dan bukannya memberi fokus pada juadah makanan. Firman Allah dalam surah al-Baqarah ayat 185 merupakan “bulan Ramadhan yang diturunkan padanya al-Quran sebagai hidayah (petunjuk) kepada manusia dan keterangan-keterangan tentang petunjuk dan pemisah antara yang hak dan yang batil” nabi s.a.w telah bersabda sesungguhnya “puasa dan al-Quran memberi syafaat kepada para hamba pada hari akhirat. Puasa berkata : “wahai tuhanku aku telah menghalangnya daripada makan dan minum serta mengikut syahwat pada siang hari, maka izinkanlah aku memberi syafaat kepadanya” manakala Al-Quran berkata: “wahai tuhanku, aku telah menghalanginya daripada tidur pada malam hari, maka izinkan aku memberi syafaat kepadanya, lalu diterimalah syafaat keduanya” Hadis Riwayat Ahmad, Ibnu Abi Dunya, Al-Tabrani dan Hakim.

Seperti yang Akmovers maksudkan disini dengan bulan kesabaran serta ibadah puasa dan ibadah sabar punya hubungan yang erat. Allah menjanjikan ganjaran pahala yang tidak terbatas kepada orang-orang yang sabar di dalam Al-Quran. “sesungguhnya orang-orang yang bersabar akan disempurnakan ganjaran pahala mereka tanpa batas” (Surah az-Zumar:10)

Akhir kata dari Akmovers semoga Ramadhan kali ini membawa lebih erti dan bakal memberi seribu rahmat dan pahala walaupun tidak dapat melakukan amalan ibadah solat secara berjemaah tetapi sebaliknya pahala solat bersendirian itu kita dapat perolehi serta perbanyakkan amalan-amalan sunat dan perbanyakkan beribadat kepada Allah. Tidak lupa juga bersederhana ketika berbuka adalah satu amalan yang amat dituntut dalam Islam serta mengamalkan amalan bersahur bukan sekadar makan tetapi ia adalah satu ibadat sunat dilakukan pada waktunya. Padanya juga ada keberkatan, sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w mafhumnya “bersahurlah kalian kerana pada sahur itu ada keberkatan”. (Riwayat Bukhari dan Muslim).

Selain itu juga, segeralah berbuka ketika yakin masuknya waktu Maghrib. Hal ini kerana ada di antara kita yang bersikap sambil lewa dan perlu diperingatkan bahawa inilah antara keindahan Islam yang menjanjikan rahmat dan kebaikan terhadap umatnya yang melakukan ibadat dengan tepat. Rasulullah s.a.w bersabda : “sentiasalah umatku berada dalam kebaikan sepanjang mereka menyegerakan berbuka puasa.” (Riwayat Bukhari). Akmovers berharap kita semua dapat memperbanyakkan amalan sunat dan berpuasa dalam keadaan norma baharu ini dapat memberikan kita keinsafan yang mana kita berhadapan dengan ujian besar dan cara penyelesaian terbaik adalah bersederhana dalam kehidupan.

Selamat menjalani ibadah puasa dengan penuh barakah dan keberkatan darinya Amin Ya Rabal’alamin.

Sebelum anda tinggalkan halaman ini, tidak lupa juga servis dan perkhidmatan pindah rumah semasa bulan Ramadhan ini masih berjalan seperti biasa. Semasa bulan Ramadhan ini jika anda masih memerlukan perkhidmatan Akmovers, kami  sedia membantu anda dengan pelbagai tawaran dan harga promosi yang kami berikan sepanjang bulan Ramadhan ini. Antara perkhidmatan pindah rumah yang kami Akmovers tawarkan adalah tawaran Basic Movers & Packers, kedua adalah Full Movers & Packers dan ketiga adalah Premium Movers & Packers. Jadi jika anda masih memerlukan perkhidmatan kami Akmovers jangan tunggu dan lepaskan peluang yang Akmovers tawarkan untuk pindah rumah anda semasa di bulan Ramadhan kerana servis yang Akmovers tawarkan ini adalah terhad kerana peluang tawaran dari Akmovers untuk anda dapatkan di bulan Ramadhan ini sangat dialu-alukan. Jangan ketinggalan dengan tawaran yang kami berikan di sepanjang bulan Ramadhan kerana tawaran ini semestinya sentiasa mendapat tempat di kalangan ramai pelanggan khususnya tawaran khidmat pindah rumah dan simpanan barang.

Sebut sahaja bulan Ramadhan dan khidmat pindah rumah Akmovers ramai yang mencari khidmat simpan barang. Almaklum lah, semasa menyambut bulan Ramadhan tidak lupa juga dengan persiapan dan pelbagai aktiviti yang anda ingin lakukan semasa di bulan Ramadhan bagi menyambut Aidilfitri yang bakal dinanti selepas Ramadhan. Sudah semesti ada sesetengah pelanggan yang masih mencari khidmat simpan barang untuk kegunaan dan dijadikan tempat atau gudang stok barang-barang untuk dijual atau disambut semasa ketibaan Aidilfitri. Anda juga tidak ketinggalan untuk membaca artikel lepas dari Akmovers mengenai khidmat simpan barang yang anda boleh gunakan dengan pelbagai kegunaan. Jangan lupa untuk baca dan singgah ke artikel Akmovers yang lepas.

Tidak dinafikan bukan sahaja khidmat simpan barang yang semakin laris di tempah oleh pelanggan malah khidmat angkut barang atau pindah rumah dari Akmovers juga sentiasa mendapat tempat pelanggan kerana ingin membersihkan dan meluaskan rumah mereka ketika ingin menyambut Aidilfitri yang bakal tiba tidak lama lagi.

Keseluruhan tawaran yang Akmovers dapat berikan di dalam pakej yang kami Akmovers berikan ini antaranya adalah termasuk dengan pakej khidmat pindah rumah seperti membongkar dan memasang perabot anda semasa aktiviti pindah rumah dijalankan Aktiviti ini juga anda boleh bincangkan bersama kami Akmovers sekiranya anda memerlukan beberapa pemasangan perabot yang anda mahukan untuk mengemas rumah anda semasa pakej pindah rumah ini dijalankan. Di dalam pakej ini terdapat beberapa pakej pindah rumah yang lain sekaligus merangkumi keseluruhan aktiviti pindah rumah dijalankan. Anda tidak perlu risau dengan pakej pindah rumah yang kami tawarkan kerana aktiviti ini akan dijalankan sekitar 24 jam sahaja dengan bersama tenaga kerja yang terlatih dan berpengalaman lebih dari 5 tahun dalam aktiviti pindah rumah yang dipilih dan dijalankan. Jadi kami Akmovers berharap anda dapat membincangkan terlebih dahulu masalah yang anda hadapi bersama kami Akmovers.   

Jika anda ingin mengetahui keterangan lanjut mengenai khidmat pindah rumah yang Akmovers terangkan di atas dengan lebih lanjut. Terlebih dahulu Akmovers berharap anda semua jangan lupa untuk sentiasa save contact Akmovers di bawah terlebih dahulu. Tidak lupa juga untuk sentiasa membincangkan mengenai masalah yang anda hadapi bersama kami dan jangan ragu-ragu dan melengahkan lagi keperluan anda segalanya anda boleh berbincang dahulu mengenai masalah anda dari segi harga dan tawaran perkhidmatan pindah rumah yang kami boleh berikan kepada anda dan kami Akmovers akan memberikan perkhidmatan pindah rumah yang terbaik untuk anda.

Akmovers berharap aktiviti pindah rumah anda akan berjalan dengan sebaiknya. Jangan lepaskan peluang dan tawaran dari segi pakej-pakej pindah rumah yang Akmovers berikan ini sepanjang bulan Ramadhan ini. Tawaran dan perkhidmatan pakej pindah rumah yang kami Akmovers berikan ini hanyalah terhad kerana kami tahu sudah tentu ramai pelanggan di luar sana yang memerlukan perkhidmatan pindah rumah semasa di bulan Ramadhan ini. Justeru dengan penularan pandemik Covid-19 yang semakin hari semakin berleluasa ditambah pula dengan persiapan yang ingin disambut semasa Aidilfitri yang bakal tiba tidak lama lagi, sudah tentu anda masih memerlukan perbelanjaan yang cukup tinggi. Jadi kami di Akmovers ingin memberikan tawaran dan pakej istimewa kepada anda semua yang memilih aktiviti pindah rumah bersama kami Akmovers. Anda ingin mengetahui apakah pakej dan tawaran istimewa pindah rumah anda yang kami Akmovers berikan sepanjang bulan Ramadhan ini ? jangan lupa untuk sentiasa follow up kami dengan perkembangan yang kami Akmovers berikan di sini dan tidak lupa juga untuk sentiasa melayari laman sosial yang kami sediakan untuk anda di bawah ini. Tidak lupa juga untuk save contact kami Akmovers terlebih dahulu untuk memudahkan pencarian anda bersama kami Akmovers. Akhir kata dari kami Akmovers dan team-team Akmovers ingin mengucapkan selamat menjalani ibadah puasa di bulan Ramadhan ini dengan penuh barakah dan keberkatan dari-Nya. Jangan bersedih jika tidak dapat menyambut ibadah puasa bersama keluarga di kampung kerana anda masih berpeluang untuk mencari keberkatan dan perbanyakkan amalan sunat di bulan Ramadhan kali ini. Jom jadikan ibadah puasa anda kali ini lebih bermakna dan dapat mengumpul dan berebut banyak manfaat dan keberkatan yang diberi peluang kepada anda seperti yang saya Akmovers berikan keterangan di atas. Tidak lupa juga untuk mengambil maklumat kami dan save contact kami Akmovers di bawah ini. Bye bye*

Untuk sebarang pertanyaan lanjut anda boleh hubungi kami di talian

Whatsapp | Call – 019-5181744

Facebook – Akmovers

Instagram – Akmovers

Youtube Channel – Akmovers

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Translate »
Open chat
1
Hello, I am sales representative for AKMOVERS. How can i assist you.
Powered by